Udostępnianie danych z rejestru PESEL oraz rejestrów mieszkańców
Uwaga!
Zgodnie z nowelizacją ustawy o ewidencji ludności, od dnia 1 lipca 2019 r. właściwe w zakresie udostępnienia danych z rejestru PESEL będą wyłącznie organy gmin jeżeli udostępnienie dotyczy danych jednostkowych dla podmiotów, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o ewidencji ludności. Wniosek o udostępnienie danych z rejestru PESEL będzie można zatem skierować do dowolnego organu gminy na terenie kraju.
W tej samej sprawie wniosek, może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy.
Dane z rejestru:
Podstawa: art. 50 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności ( Dz. U. z 2021 r. poz.510 ze zm.)
Informacje o danych osoby trzeciej – tryb wnioskowy:
Podmioty, którym żądane dane są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań w myśl art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności są uprawnione do uzyskania danych nieodpłatnie.
Podmiot zwracający się o udostępnienie danych musi wskazać uzasadnienie, które nie może ograniczać się jedynie do przywołania podstawy prawnej czy też ogólnego wskazania, lecz w uzasadnieniu musi wskazać okoliczności sprawy, jej podstawę prawną oraz rolę osoby poszukiwanej w prowadzonym postępowaniu.
Do podmiotów, którym żądane dane są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań (w myśl przywołanych już zapisów ustawy) należą:
Podstawa prawna: art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r. poz. 510 ze zm.).
Zgodnie z art. 46 ust. 2 pkt. 1 i 3 wskazanej wyżej ustawy, uprawnione do otrzymywania danych są osoby oraz jednostki organizacyjne, które wykażą interes prawny oraz inne osoby i podmioty, które uwiarygodnią interes faktyczny w otrzymaniu wnioskowanych danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.
We wskazanym trybie dane udostępnia się odpłatnie, z wyjątkiem przypadku, gdy żądane dane są niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
Podstawa prawna: art. 46 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r. poz. 510 ze zm.).
Wymagane dokumenty:
Wniosek o udostępnienie danych_PDF
Opłata winna zostać uiszczona na rachunek bankowy:
Gmina Białogard
ul. Wileńska 8
78-200 Białogard
Konto: Bank Spółdzielczy Oddział Białogard Nr 02 8562 0007 0000 0677 2000 0430
UWAGA: Przez dane jednostkowe należy rozumieć nie tylko informację o jednej osobie, lecz także informacje o imionach i nazwiskach wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem. Jednakże wykazanie interesu prawnego w stosunku do pojedynczych osób, nawet gdy są zameldowane pod tym samym adresem oznacza, iż opłata za udostępnienie danych wynosi wielokrotność kwoty 31 zł.
W przypadku gdy Wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika, do każdego wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, zgodny z art. 33 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za jego złożenie w wysokości 17 zł.
Opłata winna zostać uiszczona na rachunek bankowy:
Gmina Białogard
ul. Wileńska 8
78-200 Białogard
Konto: Bank Spółdzielczy Oddział Białogard Nr 02 8562 0007 0000 0677 2000 0430
Z opłaty za przedłożenie pełnomocnictwa zwolniony jest małżonek, wstępni, zstępni lub rodzeństwo.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Gminy Białogard
ul. Wileńska 8
78-200 Białogard
pokój nr 16 (sekretariat)
Wnioski o udostępnienie danych w trybie jednostkowym można złożyć w formie tradycyjnej lub w formie dokumentu elektronicznego. W przypadku składania wniosku drogą elektroniczną pamiętać należy o uwierzytelnieniu pisma na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 246 ze zm.), tj. za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu.
W tej samej sprawie wniosek, może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy.
Podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 1, które nie posiadają decyzji o wyrażeniu zgody na udostępnienie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, o której mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1, dane z rejestru PESEL albo rejestru mieszkańców udostępnia się w sposób określony w art. 47 w liczbie nieprzekraczającej trzystu danych jednostkowych w roku kalendarzowym.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Załatwienie sprawy następuje nie później niż w ciągu miesiąca.
Organ rozpatrujący wniosek odmawia w drodze decyzji administracyjnej udostępnienia danych jednostkowych, jeżeli nie zostały spełnione warunki określone w art. 46 ustawy o ewidencji ludności.
Tryb odwoławczy:
Organem odwoławczym jest Wojewoda Zachodniopomorski w Szczecinie, za pośrednictwem Wójta Gminy Białogard w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Podstawa prawna: