PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI OD OSÓB FIZYCZNYCH
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.)
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości:
- grunty,
- budynki lub ich części,
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku, wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek, (np. nabycie nieruchomości, zbycie, dzierżawa, rozbiórka budynku).
Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania, a w szczególności nastąpiła zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.
Wymagane dokumenty:
1.W terminie 14 dni od powstania albo wygaśnięcia obowiązku podatkowego lub zaistnienia zmian mających wpływ na wysokość podatku - osoby fizyczne będące właścicielami, posiadaczami, wieczystymi użytkownikami (z wyłączeniem osób wymienionych w pkt 2 ) obowiązane są złożyć organowi podatkowemu INFORMACJĘ O NIERUCHOMOŚCIACH I OBIEKTACH BUDOWLANYCH - IN-1 według wzoru ustalonego przez Radę Gminy Białogard.
2. Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub spółek nieposiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową, osoby fizyczne składają DEKLARACJĘ NA PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI i oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.
W formularzu IN-1 należy podać dane dotyczące nieruchomości lub obiektów budowlanych podlegających opodatkowaniu i nieruchomości zwolnionych od podatku od nieruchomości.
W przypadku korekty informacji spowodowanej wygaśnięciem obowiązku podatkowego lub zaistnieniem zmian mających wpływ na wysokość podatku do formularza IN-1 należy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyny korekty.
Miejsce złożenia dokumentów:
1.Sekretariat Urzędu Białogard, pokój Nr 16,
2. Punkt Obsługi Interesanta – hol budynku.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
W terminie 1 miesiąca od dnia złożenia formularza informacji IN-1 wydawana jest decyzja w sprawie ustalenia lub zmiany wysokości podatku od nieruchomości. W tym samym terminie wydawana jest decyzja w sprawie rozłożenia na raty, odroczenia terminu płatności lub umorzenia
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem Wójta Gminy Białogard, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Jednostka odpowiedzialna:
Inspektor ds. wymiaru podatków i opłat, pokój nr 12, telefon 94 747 77 26
WPŁAT MOŻNA DOKONYWAĆ:
- NA INDYWIDUALNE KONTO BANKOWE PODATNIKA,
- U INKASENTÓW ( SOŁTYSÓW)
- NA RACHUNEK URZĘDU GMINY BIAŁOGARD :
Bank Spółdzielczy Oddział w Białogardzie– 35 8562 0007 0000 0677 2000 0030
TERMINY PŁATNOŚCI PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI - WYMIENIONE W DECYZJI PODATKOWEJ:
I rata - do 15 marca każdego roku,
II rata - do 15 maja każdego roku,
III rata - do 15 września każdego roku,
IV rata - do 15 listopada każdego roku,
UWAGI
A. Po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie.
Zaległość winna być uregulowana w terminie 7 dni. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawiany jest tytuł wykonawczy, który przesyła się do urzędu skarbowego (właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika) celem podjęcia czynności egzekucyjnych.
B. Na podstawie art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023r , poz. 2383 ze zm.) na wniosek podatnika, uzasadniony "ważnym interesem podatnika" lub "ważnym interesem publicznym " organ podatkowy może:
- odroczyć termin płatności podatku (wniosek należy złożyć przed upływem terminu płatności),
- rozłożyć płatność podatku na raty (wniosek należy złożyć przed upływem terminu płatności),
- rozłożyć na raty zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę,
- odroczyć zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę,
- umorzyć zaległość podatkową z tytułu podatku od nieruchomości (wniosek należy złożyć po upływie terminu płatności).