OSOBY PRAWNE
PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI OD OSÓB PRAWNYCH
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r., poz.70 ze zm.)
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości:
- grunty,
- budynki lub ich części,
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku, wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.(np. nabycie nieruchomości, zbycie, dzierżawa, rozbiórka budynku, itd.).
Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość obowiązku podatkowego, a w szczególności nastąpiła zmiana sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.
Wymagane dokumenty:
Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne ANR i Lasów Państwowych będące właścicielami, posiadaczami, użytkownikami wieczystymi nieruchomości są obowiązane:
- składać w terminie do dnia 31 stycznia organowi podatkowemu DEKLARACJE NA PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI DN-1 na dany rok podatkowy na formularzu według wzoru ustalonego przez Radę Gminy Białogard, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego,
- korygować DEKLARACJĘ DN-1 w terminie 14 dni od daty zaistnienia zmian mających wpływ na wysokość podatku (wygaśnięcie obowiązku podatkowego, zmiana sposobu wykorzystania nieruchomości). Do deklaracji należy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty.
Miejsce złożenia dokumentów:
1.Sekretariat Urzędu Gminy- pokój nr 16,
2.Punkt Obsługi Interesanta – hol budynku.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem Wójta Gminy Białogard, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Gminy Białogard - pokój nr 16.
Jednostka odpowiedzialna:
Inspektor ds. wymiaru podatków i opłat, pokój nr 12, telefon 94 311 02 36.
WPŁAT MOŻNA DOKONYWAĆ:
- NA INDYWIDUALNE KONTO BANKOWE PODATNIKA,
- NA RACHUNEK URZĘDU GMINY BIAŁOGARD :
Bank Spółdzielczy Oddział w Białogardzie Nr: 35 8562 0007 0000 0677 2000 0030
Obliczony w deklaracji podatek należy wpłacać - bez wezwania w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego według zadeklarowanych rat miesięcznych:
UWAGI
A. W przypadku nie wpłacenia raty podatku w ustawowym terminie wystawia się upomnienie. Zaległość należy uregulować w terminie 7 dni. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy i przesyła do urzędu skarbowego (właściwego ze względu na siedzibę podatnika) celem podjęcia czynności egzekucyjnych.
B. Na podstawie art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.) na wniosek podatnika uzasadniony „ważnym interesem podatnika” lub „ważnym interesem publicznym” organ podatkowy może:
- odroczyć termin płatności podatku (wniosek należy złożyć przed upływem terminu płatności),
- rozłożyć płatność podatku na raty (wniosek należy złożyć przed upływem terminu płatności),
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
- umorzyć zaległość podatkową (wniosek należy złożyć po upływie terminu płatności).
Termin i sposób załatwienia sprawy:
W terminie 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku w sprawie ulg o odroczenie płatności, rozłożenie płatności podatku na raty lub umorzenie wydawana jest decyzja.