Udostępnianie danych z rejestru PESEL oraz rejestrów mieszkańców

Udostępnianie danych z rejestru PESEL oraz rejestrów mieszkańców

Uwaga!

Zgodnie z nowelizacją ustawy o ewidencji ludności, od dnia 1 lipca 2019 r. właściwe w zakresie udostępnienia danych z rejestru PESEL będą wyłącznie organy gmin jeżeli udostępnienie dotyczy danych jednostkowych dla podmiotów, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o ewidencji ludności. Wniosek o udostępnienie danych z rejestru PESEL będzie można zatem skierować do dowolnego organu gminy na terenie kraju.

W tej samej sprawie wniosek, może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy.

Dane z rejestru:

  1. PESEL - udostępnia:
  • minister właściwy do spraw informatyzacji - za pomocą urządzeń teletransmisji danych,  w tym w drodze weryfikacji, oraz jeżeli udostępnienie dotyczy danych jednostkowych dla podmiotów, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 2;
  • organ dowolnej gminy, jeżeli udostępnienie dotyczy danych jednostkowych dla podmiotów,  o których mowa w art. 46 ust. 1 i 2  pkt 1 i 3.
  1. mieszkańców -  udostępniają organy gmin prowadzące te rejestry.

 Podstawa: art. 50 ustawy z dnia 24 września 2010 r.  o ewidencji ludności ( Dz. U. z 2021 r. poz.510 ze zm.)  

Informacje o danych osoby trzeciej – tryb wnioskowy:

  1. dla podmiotów publicznych

Podmioty, którym żądane dane są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań  w myśl art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności są uprawnione do uzyskania danych nieodpłatnie.

Podmiot zwracający się o udostępnienie danych musi wskazać uzasadnienie, które nie może ograniczać się jedynie do przywołania podstawy prawnej czy też ogólnego wskazania, lecz w uzasadnieniu musi wskazać okoliczności sprawy, jej podstawę prawną oraz rolę osoby poszukiwanej w prowadzonym postępowaniu.

Do podmiotów, którym żądane dane są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań (w myśl przywołanych już zapisów ustawy) należą:

  • organy administracji publicznej, sądy i prokuratura;
  • Policja,
  • Straż Graniczna,
  • Straż Marszałkowska,
  • Służba Więzienna,
  • Służba Kontrwywiadu Wojskowego,
  • Służba Wywiadu Wojskowego,
  • Służba Celno-Skarbowa,
  • Żandarmeria Wojskowa,
  • Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
  • Agencja Wywiadu,
  • Służba Ochrony Państwa,
  • Centralne Biuro Antykorupcyjne;
  • Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych,
  • organy  wyborcze i straże gminne (miejskie);
  • komornicy sądowi - w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego albo wykonywania postanowienia o zabezpieczeniu spadku lub sporządzania spisu inwentarza;
  •  państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz inne podmioty - w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
  • Polski Czerwony Krzyż, w zakresie danych osób poszukiwanych

Podstawa prawna:   art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r. poz. 510 ze zm.).

 

  1. dla podmiotów prywatnych i osób fizycznych

Zgodnie z art. 46 ust. 2 pkt. 1 i 3 wskazanej wyżej ustawy, uprawnione do otrzymywania danych są osoby oraz jednostki organizacyjne, które wykażą interes prawny oraz inne osoby i podmioty, które uwiarygodnią interes faktyczny w otrzymaniu wnioskowanych danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.

We wskazanym trybie dane udostępnia się odpłatnie, z wyjątkiem przypadku, gdy żądane dane są niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

Podstawa prawna:  art. 46 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r. poz. 510 ze zm.).

 

Wymagane dokumenty:

  • Czytelnie wypełniony i podpisany wniosek o udostępnienie danych

Wniosek o udostępnienie danych_PDF

  • Dowód dokonania opłaty (w przypadku Wnioskodawców zobowiązanych do jej uiszczenia). Opłata za udostępnienie danych jednostkowych wynosi 31 zł, z wyjątkiem danych które są niezbędne celem sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia.

Opłata winna zostać uiszczona na rachunek bankowy:

Gmina Białogard
ul. Wileńska 8
78-200 Białogard
Konto: Bank Spółdzielczy Oddział Białogard  Nr 02 8562 0007 0000 0677 2000 0430

UWAGA: Przez dane jednostkowe należy rozumieć nie tylko informację o jednej osobie, lecz także informacje o imionach i nazwiskach wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem. Jednakże wykazanie interesu prawnego w stosunku do pojedynczych osób, nawet gdy są zameldowane pod tym samym adresem oznacza, iż opłata za udostępnienie danych wynosi wielokrotność kwoty 31 zł.

  • Dokument pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.

W przypadku gdy Wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika, do każdego wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, zgodny z art. 33 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za jego złożenie w wysokości 17 zł.

Opłata winna zostać uiszczona na rachunek bankowy:

Gmina Białogard
ul. Wileńska 8
78-200 Białogard
Konto: Bank Spółdzielczy Oddział Białogard  Nr 02 8562 0007 0000 0677 2000 0430

Z opłaty za przedłożenie pełnomocnictwa zwolniony jest małżonek, wstępni, zstępni lub rodzeństwo.

  • Dokumenty potwierdzające interes prawny w uzyskaniu danych (jeśli wymaga tego rodzaj wystąpienia).

Miejsce złożenia dokumentów:

Urząd Gminy Białogard

ul. Wileńska 8

78-200 Białogard

pokój nr 16 (sekretariat)

Wnioski o udostępnienie danych w trybie jednostkowym można złożyć w formie tradycyjnej lub w formie dokumentu elektronicznego. W przypadku składania wniosku drogą elektroniczną pamiętać należy o uwierzytelnieniu pisma na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 246 ze zm.), tj. za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu.

W tej samej sprawie wniosek, może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy.

Podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 1, które nie posiadają decyzji o wyrażeniu zgody  na udostępnienie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych, o której mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1, dane z rejestru PESEL albo rejestru mieszkańców udostępnia się w sposób określony w art. 47 w liczbie nieprzekraczającej trzystu danych jednostkowych w roku kalendarzowym.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Załatwienie sprawy następuje nie później niż w ciągu miesiąca. 

Organ rozpatrujący wniosek odmawia w drodze decyzji administracyjnej udostępnienia danych jednostkowych, jeżeli nie zostały spełnione warunki określone w art. 46 ustawy o ewidencji ludności.

Tryb odwoławczy:

Organem odwoławczym jest Wojewoda Zachodniopomorski w Szczecinie, za pośrednictwem Wójta Gminy Białogard w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Klauzula Informacyjna

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności  (Dz. U. z 2021 r. poz. 510 ze zm.).
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.)
  • ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 2070);
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2011 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL (Dz. U. z 2017 r. poz. 2482);
  • rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2019 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2523 ze zm.).
Wytworzył:
Ewa Szczybelska
(2016-04-27)
Udostępnił:
Świder Adam
(2010-08-31 08:47:42)
Ostatnio zmodyfikował:
Szczybelska Ewa
(2022-11-07 14:19:40)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki